Persoonlijke coaching

Je smartphone ligt geregeld aan de oplader. Logisch toch? Maar eh…, wanneer heb jij jezelf eigenlijk voor het laatst opgeladen?

Het mooiste wat jij kan doen, is weer jezelf worden…

Tsja, dan blijft het angstig stil. Wij zorgen voor ouders, collega’s, kinderen, buren, vrienden en onze mobiel. Maar voor onszelf? Je kunt pas goed voor iemand anders zorgen door eerst goed voor jezelf te (blijven) zorgen. Daar heb je een oplader bij nodig, een coach. En dat is helemaal geen schande. Zelfs ik heb een persoonlijke coach…

Een coach reflecteert (geeft terug wat je zegt en doet), biedt een luisterend oor, observeert, geeft je tips en tools en waar nodig een ‘schouderklop’ of ‘schop onder je kont’…. Voorwaarde is een vertrouwensrelatie anders werkt het niet. Er moet verbinding zijn net als met die oplader en de mobiel.

Wat op mijn weg kwam…

Vergroten van zelfvertrouwen

Mensen met weinig zelfvertrouwen en/of een negatief zelfbeeld praten of denken slecht over zichzelf. Ze zijn bang om door de mand te vallen, kunnen nachtenlang wakker liggen van kritiek, of zijn heel perfectionistisch om mogelijke kritiek vóór te zijn. Hoeveel zelfvertrouwen je hebt, hangt voor een belangrijk deel af van ervaringen uit je verleden. Hoe vaker je merkt dat je iets goed kan, hoe eerder je het zal geloven dat je het je nog een keer kan. Daarbij zijn steun en complimenten van anderen, zoals van je ouders en vrienden van invloed op je zelfvertrouwen. Over het algemeen geldt dat hoe meer je deze in je jeugd hebt gekregen, hoe meer zelfvertrouwen je doorgaans hebt. Overigens voelt niemand zich altijd honderd procent zeker over zichzelf. Mensen die heel zelfverzekerd overkomen kunnen ook onzekerheden verbergen door juist op te scheppen en/of dominant te zijn.

Formuleren persoonlijke kernwaarden

Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld, en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. Zeggen kwaliteiten vooral hoe je dingen doet, en waar je goed in bent, waarden verklaren waarom je dingen doet. Aan de hand van een bijna onuitputtelijke lijst met waarden doen we in een team een oefening met gele stickers. Door een systeem van ‘continue de beste kiezen’ komen we uiteindelijk op een aantal belangrijkste kernwaarden. Vervolgens staan we stil bij deze waarden: wat is de betekenis ‘op papier’ en in de praktijk (in ons dagelijks handelen: houding & gedrag).

Formuleren persoonlijke missie en visie

Wat is de reden van bestaan (missie)? En wat wil je bereiken (visie)? Het formuleren doen we middels een brainstormsessie waarbij de primaire vraag wordt gesteld: wat vind je belangrijk? Vervolgens trechteren we net zo lang totdat we een scherpe missie en visie hebben vastgesteld.

Conflictbemiddeling

Conflictbemiddeling (mediation) is een interventie om twee of meer personen, partijen of groepen die een geschil hebben met elkaar in gesprek te brengen teneinde onderling tot een oplossing te komen. Bemiddeling is vooral nuttig als de communicatie verstoord is, als rechtstreekse onderhandeling tussen de partijen belemmerd wordt door een wederzijds gebrek aan vertrouwen, of als er sprake is van een escalatie.

Het doel van conflictbemiddeling is een oplossing tot stand te laten komen waarin beide partijen zich kunnen vinden en die in hun belangen op aanvaardbare wijze tegemoetkomt. De bemiddelaar laat partijen aldus de gang maken van standpunten naar belangen en ondersteunt hen in de verbetering van hun communicatie.

Leren omgaan met werkdruk en stress

Door de 24-uurs economie, de digitalisering en de continue veranderende omgeving is het erg belangrijk dat werknemers zich blijven ontwikkelen en aan de als maar toenemende verwachtingen voldoen. Dit kan voor meer drukte op het werk of een groter aantal taken zorgen. Sommige werknemers houden juist van dynamiek. De balans werk versus privé komt in het geding. Naar schatting van het Ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft één op de drie werknemers last van hoge werkdruk waardoor ze last krijgen van werkstress. Dit betekent dat de werknemer de toegenomen drukte op het werk en de werkzaamheden niet goed aankan. Je kunt beginnen met het herkennen van stress bij jezelf. Dit is helemaal niet moeilijk maar alsnog negeren mensen vaak symptomen dat werk stress oplevert. Ze willen voor anderen of voor zichzelf niet overkomen als iemand die zeurt en nemen de symptomen daarom niet serieus. Een andere reden is dat men bang kan zijn voor negatieve gevolgen voor de prestaties. Stress op het werk heeft vroeg of laat echter toch wel een negatieve invloed op het resultaat. Werkdruk is een belangrijke oorzaak van fouten in het werk, een verminderde kwaliteit van het werk, verminderde prestaties en zelfs ziekteverzuim. Herken jij dit ook en vraag jij je af wat de oorzaken en oplossingen zijn?

Loopbaanperspectieven onderzoeken

Volg je hart, haal het beste uit jezelf en kies voor werk dat bij je talenten past. Als je werk ophoudt of je loopt erin vast, dan kan het lastig zijn om te bepalen wat je het beste kunt gaan doen. Uit mijn ervaringen blijkt één op de vier medewerkers niet goed op zijn/haar plek te zitten. Hoe maak je de juiste keus en hoe realiseer je die? Waar vind je werk waar je echt op je plek bent? Als je weet wat je wilt en je kent je talent, kun je heel gericht werk vinden dat er bij past. Graag ga ik met jou hierover in gesprek.

Enthousiasme en energie in het werk terugvinden

Is het einde van de werkdag je favoriete moment? Kijk je reikhalzend uit naar je vrije dagen? Dan is de kans dat je voldoening haalt uit je werk klein en daardoor ligt werkstress op de loer. Samen met jou stellen we vast waar dit ‘energielek’ zit en hoe we dit kunnen dichten.

Ontwikkelen van communicatieve vaardigheden

De kunst van effectief communiceren is belangrijk in relaties, onderwijs en werk. Bij communicatie is het van belang dat de ontvanger het bericht zo ontvangt zoals de zender het heeft bedoeld om te verzenden. Een sfeer van vertrouwen en respect naar elkaar is hierbij van wezenlijk belang. Sommige mensen staan sceptisch tegenover het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden. Er wordt vaak beweerd dat het toch maar een kwestie van “aanleg” is. Veel mensen vrezen ook de “authenticiteit” van hun persoonlijkheid te verliezen door het doelbewust aanleren van technieken en trucs om beter te leren communiceren.

Ook al is het waar dat de één van nature soepeler communiceert dan de ander, wie de moeite neemt intensief te oefenen zal merken dat hij na verloop van tijd de van nature beter van de tongriem gesneden sprekers en/of schrijvers evenaart of voorbijschiet. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop leerprocessen in het algemeen verlopen. Wie een nieuwe vaardigheid aanleert, wordt gedwongen bepaalde handelingen bewust uit te voeren en bij te sturen alvorens ze zodanig zijn gegoten dat ze een automatisme worden.

Persoonlijk leiderschap ontwikkelen

Wie ben je? Waartoe ben je op aarde? Welke overtuigingen heb je over het leven? Wat wil je bereiken? Wat wil je toevoegen? Allemaal vragen die je voor jezelf dient te beantwoorden en waarvoor je de weg naar binnen zult moeten maken. De weg naar Persoonlijk Leiderschap begint bij jezelf, bij het beantwoorden van dit soort vragen. Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Het is jouw verhaal. Over uitdagingen die zich aandienen, over je streven naar een hoger belang, een andere toekomst. Je houdt anderen en jezelf een spiegel voor, laat zien hoe het moet en ontwikkeld jezelf als voorbeeld en instrument van verandering vanuit een sterke persoonlijke visie, moed, durf en innerlijke kracht. Op die manier werkt leiderschap van binnen naar buiten. Je hebt impact, niet vanuit gezag, maar vanuit authenticiteit, betrokkenheid en persoonlijk leiderschap. Met behulp van het Bateson model ga ik graag met jou in gesprek.

Feedback geven en ontvangen.

Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Het gaat dus niet om de persoon maar om zijn rol. Je stuurt elkaar bij door positief kritisch commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terugverwachten. Feedback geven wordt veelal als zeer onprettig ervaren omdat men dit te persoonlijk opvat. Maar het draagt ècht bij aan het samenwerken, als iedereen zich aan de regels houdt. Geef je leiding, dan is het voor jou extra belangrijk dat je feedback leert geven. Bij elke stijl van leiding geven pas je feedback vaak toe. Je denkt bij feedback meteen dat het om iets vervelends gaat, maar feedback geven is ook het uitdelen van een welgemeend compliment. Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend. Je kunt de ander bijvoorbeeld vragen of je in de toekomst nog meer van hetzelfde gedrag mag zien. Daarmee is feedback geven een goede techniek om anderen te beïnvloeden.

Iedereen die aandacht krijgt en in balans komt, groeit als mens

Met luisteren kan je zóveel zeggen

Luisteren lijkt zo vanzelfsprekend dat we amper beseffen wat we allemaal níet horen. We zijn wereldkampioen social media, whatsapp, opscheppen, aannames doen en zenden. Wat dan mist is de oprechte interesse in de ander en dat levert zoveel moois op. Luisteren is een vaardigheid. Ieder mens heeft een interessant verhaal, als je ze de tijd en ruimte geeft om het te vertellen. Wanneer luisteren om te reageren overgaat in luisteren om elkaar te begrijpen, ontstaat er ècht contact en dat zegt genoeg.

Coachingswandeling

Samen een stuk wandelen in de natuur, even los van je werk(omgeving). Dat is de basis voor het kavelpadgesprek. Heerlijk die wind langs je gezicht, genieten van het weer en de wijdse omgeving. Er ontstaat rust, je maakt je hoofd leeg en we raken in gesprek. Het wordt een waardevol gesprek met zinvolle vragen en antwoorden waarbij we ècht naar elkaar luisteren. En soms valt er een stilte, dat mag. Stiltes zeggen soms meer dan woorden. Elkaar inspireren en leren. We kunnen even blijven staan, weer teruggaan of in alle rust naar het einde van het pad en weer terug. Stappen zetten, letterlijk en figuurlijk. Je zult er verstelt van staan hoeveel ‘werk’ je zo kunt verzetten.

Bekijk ook het aanbod op het gebied van:

Zakelijke coaching