Zakelijke coaching

Empathie is kijken met de ogen van een ander, luisteren met de oren van een ander en voelen met het hart van een ander.

Word jij nog wel gelukkig van ondernemen?

Zorgeloos ondernemen, dat is wat je wilt. Je wilt ‘in balans’ zijn, ‘niet wakker liggen’ en voldoende vertrouwen hebben in jezelf en je directe omgeving en dit ook zo te ervaren en uit te stralen. Dus zal je moeten ‘loslaten’ en met aspecten van het ondernemen aan de slag gaan waar je blij van wordt. De rest? Dat geef je uit handen. En zeker weten dat ook die ander daar blij van wordt.

Wil jij dat ook? Dan is dit het moment om in gesprek te gaan. Met het coachen van jou als ondernemer richt ik mij op jouw nadrukkelijke behoeften. Vanuit een aantal thema’s bespreken we wezenlijke vragen.

Samen een stuk wandelen in de natuur, even los van je werk(omgeving). Dat is de basis voor het kavelpadgesprek. Heerlijk die wind langs je gezicht, genieten van het weer en de wijdse omgeving. Er ontstaat rust, je maakt je hoofd leeg en we raken in gesprek. Het wordt een waardevol gesprek met zinvolle vragen en antwoorden waarbij we ècht naar elkaar luisteren. En soms valt er een stilte, dat mag. Stiltes zeggen soms meer dan woorden. Elkaar inspireren en leren. We kunnen even blijven staan, weer teruggaan of in alle rust naar het einde van het pad en weer terug. Stappen zetten, letterlijk en figuurlijk. Je zult er verstelt van staan hoeveel ‘werk’ je zo kunt verzetten.

In de zakelijke coaching concentreer ik mij op twee aandachtsgebieden: dat zijn de (1) organisatie en (2) het resultaat.

1. De organisatie

Persoonlijk leiderschap

Leiderschap is de kunst van het verleiden. Ben jij met je passie bezig? Wie ben je? Waartoe ben je op aarde? Welke overtuigingen heb je over het leven? Wat wil je bereiken? Wat wil je toevoegen? Op welke manier ontwikkel jij jouw missie, visie en waarden? Hoe inspireer jij jouw mensen om je heen om te blijven verbeteren en vernieuwen?  Op welke wijze benut jij de kracht van jouw organisatie? De weg naar Persoonlijk Leiderschap begint bij jezelf, bij het beantwoorden van dit soort vragen.

Strategie (richting) en beleid (hoe)

Welke richting en welk doel moet je kiezen en hoe kom je daar binnen de gestelde tijdsperiode? Wat is jouw missie (reden van bestaan) en visie (wat bereiken)? Hoe vertaal jij deze missie en visie naar de te behalen resultaten voor iedereen in jouw organisatie? Hoe concretiseren we dit in beleid, plannen en budgetten?  Op welke manier worden resultaten geëvalueerd? Op welke wijze communiceren we in en buiten de organisatie?

  • Kwaliteit zegt vooral hoe je dingen doet, waarden verklaren waaróm je dingen doet. Samen gaan we op zoek naar de belangrijkste kernwaarden om vervolgens de vraag te stellen: wat is de betekenis ‘op papier’ en in de praktijk (houding & gedrag).
  • Wat is de reden van je bestaan (missie) en wat wil je bereiken (visie)? We stellen de primaire vraag: wat vind je belangrijk? Vervolgens trechteren we totdat we een scherpe missie en visie hebben vastgesteld.

Medewerkers

Op welke manier benut jij als organisatie de kennis, kwaliteiten en energie van jouw medewerkers in het licht van missie en visie? Hoe inspireer en betrek jij jouw medewerkers bij ontwikkelingen? Hoe stel jij je medewerkers in de gelegenheid om hun competenties verder te ontwikkelen? Op welke manier ontvangen de medewerkers erkenning, respect en waardering voor hun inzet, de behaalde resultaten en hun bijdrage aan verbetering en vernieuwing?

  • Vaak hoor ik de opmerking: “Ik zoek goede mensen.” Mijn vervolgvraag is dan: “Wat zijn volgens jou goede mensen?” Medewerkers moeten passen bij de cultuur van het bedrijf, er moet een klik zijn met de ondernemer (en leidinggevende), de medewerker moet voldoen aan de functie-eisen et cetera. Werven en selecteren is dus een serieuze zaak.
  • Niet altijd loopt de samenwerking tussen medewerkers even soepel. Ze begrijpen of vertrouwen elkaar niet. Dit gaat ten koste van de werksfeer en de productiviteit. Door in een sfeer van onderling vertrouwen en respect naar elkaar ‘samen’ stil te staan bij wat samenwerken is, te bepalen wat daarvoor nodig is en wat daarbij goed gaat en beter kan krijgt de samenwerking de juiste impulsen.

Middelen

Middelen zijn geld, informatie, kennis etc. Hoe zorgt de organisatie ervoor dat de middelen die nodig zijn voor de realisatie van de strategie veilig, duurzaam en beschikbaar zijn? Zijn de financiële positie en liquiditeit toereikend op korte en wat langere termijn? Op welke manier worden de activiteiten efficiënt en effectief uitgevoerd? Hoe worden ‘klantwaarde’ en ‘integriteit’ geborgd?

Processen

Processen managen vraagt om evenwicht tussen enerzijds standaardisatie en regulering en anderzijds ruimte en handelingsvrijheid voor medewerkers. Processen zijn geen doel, maar een hulpmiddel op basis van rollen, taken en verantwoordelijkheden. Op welke manier identificeert, ontwerpt, beheerst en vernieuwt de organisatie vanuit de strategie en het beleid haar processen? Hoe effectief en efficiënt zijn de processen? Wie is waar verantwoordelijk voor? Wie voert welke rol of taak uit?  

2. Het resultaat

Inzicht in de échte klantrelatie
De waardering door klanten (maar ook leveranciers) is van groot belang voor het succesvol presteren van je organisatie. Maar hoe waarderen zij jou en jouw organisatie eigenlijk? En weet je wat ze in de toekomst van je verwachten? Niet de klanttevredenheid, maar de emotionele binding die de klant ervaart, telt. Als je kijkt naar de klantwaarde op de langere termijn dan blijken klanten met een emotionele binding maar liefst twee keer zo waardevol dan je meest tevreden klanten. En dat uit zich op allerlei manieren:

  • Ze kopen niet alleen meer van jouw producten en diensten, maar zijn ook minder prijsgevoelig.
  • Ze volgen je advies, besteden meer aandacht aan je communicatie én bevelen je vaker aan.

Kortom, de droom van elke marketeer. Weet je de emotionele klik met je klant te verhogen? Dan betaalt zich dat op ontelbaar veel manieren uit. Klanten zijn zelf echter nauwelijks in staat om te benoemen waardoor die emotionele connectie tot stand komt. Het blijken veelal onbewuste en onuitgesproken behoeften te zijn waarop je het verschil kunt maken.

Medewerkers (tevredenheid) 

In dit aandachtsgebied komt naar voren in hoeverre de organisatie toegevoegde waarde levert voor haar medewerkers en andersom. Hoe denken zij over de organisatie? Wat vinden zij van de waardering (beloning, ontwikkeling), uitdaging, motivatie? Wordt dit gemeten en zijn er doelstellingen bepaald? En wordt er daadwerkelijk iets gedaan met de uitkomst van de meting? De intrinsieke motivatie vormt hierbij de belangrijkste rode draad.

Maatschappij 

Elke organisatie levert niet alleen diensten aan (leden van) de maatschappij, maar maakt daar ook deel van uit. Het is daarom noodzakelijk dat de organisatie zich rekenschap geeft van haar medeverantwoordelijkheid voor de omgeving: het milieu, de maatschappij en de ontwikkelingen daarin. In dit aandachtsgebied wordt gevraagd wat de inspanningen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hebben opgeleverd.

Aandeelhouder/eigenaar, bestuur en financiers (KPI’s)

De continuïteit van de organisatie wordt uiteindelijk bepaald door de directeur/eigenaar, het bestuur of de financiers. Vanuit hun verantwoordelijkheid, visie en belangen geven zij richting en stellen zij financiën ter beschikking. Bij het vormen van een oordeel over de totale prestatie van de organisatie ligt de nadruk op het behalen van de Kritische Prestatie Indicatoren (strategische doelstellingen, de marktpositie en het ondernemingsrisico).

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.

Ken jij je klant eigenlijk wel?

Ontzettend klantgericht zijn: iedereen wil het, iedereen doet het. Gestuurd door de NPS of klantreviews met hoge cijfers en veel sterren/plussen. Sommigen slagen erin. Maar slechts enkelen bieden de klant een écht onderscheidende beleving van het product of de dienst. Al denken we daar zelf anders over, wij zijn de ‘wereldkampioen’ invullen voor de klant. Zo’n 80% van de CEO’s is ervan overtuigd dat hún organisatie uitermate klantgericht is. Maar wat blijkt? Slechts een schamele 8% van de klanten beaamt dit. Er valt dus nog veel te winnen!.

Voorbeelden uit mijn dagelijkse praktijk

Een startende ondernemer wil investeren in een nieuwe activiteit. Dat vraagt een aanvullende financiering. Om de nieuwe ambitie op een juiste wijze door te vertalen naar een bedrijfsplan, is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch vraagt een externe financier hier wel om. Bij deze doorvertaling kon ik de juiste ondersteuning bieden.

Een ondernemer wil een ‘verkooptraining’. Na doorvragen blijkt de omzet binnen het bedrijf tegen te vallen. Doorvragen naar de oorzaak (diagnose stellen) bracht aan het licht dat zijn verkoper niet over de juiste competenties beschikt. Symptoombestrijding heeft dan geen zin.

Een ondernemer kent vaak een eenzaam bestaan. Dan is het waardevol om een luisterend oor te bieden en datgene waar een ondernemer ‘wakker van ligt’ te kunnen delen met een sparringpartner. Ontzorgen heeft dan de grootste focus.

Onze eigen beperkingen en tekortkomingen willen we liever niet zien. Bedrijfsblindheid, we kennen het allemaal. Een ander perspectief dat een ervaren coach (iemand van buitenaf), onafhankelijk en met frisse blik kan aanreiken, biedt dan soelaas.  

Een agrariër werkt 24/7 met zijn vee, zijn gewas, met zijn beroep. Hij kan zich hier eenzaam door gaan voelen. Vooral als de druk toeneemt, soms zelfs ondraaglijk groot wordt (overheidsregulering, stikstofcrisis, dierenactivisme, milieuwetgeving etc.). Een relatieve buitenstaander kan dan een luisterend oor bieden, de juiste vragen stellen, tips geven.

Bekijk ook het aanbod op het gebied van:

Persoonlijke
coaching